Sider

fredag den 27. september 2013

Noget om at strikke ...

Egentlig så er jeg vist mest en hækler. For det er det den disciplin jeg bedst kan lave noget i uden at tænke for meget over det, jeg laver.Og så opstår der noget ligesom det her, hvor jeg brugte en af drengenes tegninger til at hækle ud fra. (det kan I nok godt lige forestille jer, blive til en fin kat på en meget fin babytunika, ikke?)


MEN nogle gange bliver jeg bidt af strikkefeber og strikker som en gal. Uanset om jeg hækler eller strikker, vil jeg helst lave mine egne ting.
Jeg synes, det er sjovt at finde en bestemt strikke eller hækleteknik og så kaste mig ud i at se, hvad det bliver til. Nogle gange går det ikke helt vildt godt, men flest gange lykkedes det og jeg får lavet noget, som jeg eller andre kan bruge. (fx suttesnore eller babyophæng til barnevognen)




Tidligere var jeg god til at få hæklet eller strikket ét unika eksemplar af det jeg nu var igang med og få fyldt et hæfte med håndskrevne noter til senere brug. Jeg er dog ved at have fået en vane med at skrive opskrifterne direkte ind på computeren, når jeg laver dem.
Hvor jeg tidligere bare var glad, når jeg fik afsluttet et blødt projekt, er det dobbelt op på lykken, fordi jeg faktisk får to "produkter" ud af mit arbejde. Ligenu er jeg bidt af at afprøve det her mønster og dertilhørende teknik. Og jeg skriver løbende ned, hvad jeg har gang i.


Det fungerer rigtig godt - selv om jeg stadig er ved at finde ud af, hvad det egentlig skal blive til. Varmt halsrør eller trøje til mellemste dreng i flokken?

Før ovenstående projekt havde jeg et par dage, hvor jeg prøvede denne her strikketeknik/mønster af:


Det fungerede slet ikke. Forkert farvevalg. Forkert garn. Forkerte pinde. FORKERT! (det ligger nu til optrævling)

Jeg strikker stadig mest i små størrelser, fordi jeg ikke er så vild med evighedsprojekter. Jeg vil hellere i gang med noget nyt, end at sidde og mosle noget stort og kedeligt. Kender du det?

4 kommentarer:

  1. Ja, det kender jeg rigtig godt! Men jeg er nok alligevel på et andet niveau med strik og hækling end du er! Min projekter skal helst være lidt mere simple end de fine mønstre, du frembringer. :) Men ja, jeg vil helst lave noget, der er helt mit eget. :)
    Rigtig god weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Uanset niveau, er det jo helt vildt skønt at sidde med et færdigt - hjemmelavet produkt - i hånden. Jeg tror glæden er den samme. Jeg kan fx. stadig huske mit første korsttingsbroderi i håndarbejde, min første hæklede firkantede meget grimme "bamse" og det strikkede halstørklæde, der trævlede som ind i h... Ha' en skøn weekend.

      Slet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhh jeg kender det alt for godt:-) at strikke ærme/strømpe nummer to er bare ikke så fedt... Rundpind holder, du skal se en fin ugletunika jeg har lavet for nyligt:-)

      Slet

Jeg bliver sindssygt glad for en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...